De ce trage masina spre stanga sau spre dreapta, stiind ca suspensia si directia sunt proiectate astfel incat masina sa mentina cu usurinta o cale dreapta, chiar si dupa eliberarea volanului. Atunci cand masina trage intr-o parte, nu este ceva firesc si ar trebui sa te puna pe ganduri. Cauza nu este intotdeauna o defectiune a masinii, dar aceste simptome nu pot fi subestimate. Pentru a afla ce sa faci atunci cand masina trage intr-o parte, urmareste acest articol auto.
Comportamentul direct al unei masini spune multe despre starea sa. Exemplele de masini post-accident, sau cele puternic exploatate, arata ca activitatea la volan, aparent simpla, poate necesita o anume virare a volanului si o corectare constanta a pozitiei acestuia. O masina complet functionala, ar trebui sa ruleze drept, cel putin cativa zeci de metri, după ce se elibereaza volanul din maini. Daca tinde imediat la dreapta sau la stanga, poate exista o problema serioasa.
Inainte de a ajunge la explicatia posibilelor defectiuni care au ca rezultat tragerea masinii intr-o parte, trebuie remarcat ca acest lucru nu se datoreaza intotdeauna unor nereguli. In multe din cazuri, schimbarea traseului de rulare se datoreaza inclinarii terenului sau denivelarilor drumului. Atunci este greu de asteptat ca masina sa pastreze o linie perfect dreapta. Impresia masinii tragand spre o parte, poate fi cauzată si de rafale puternice de vant, asa ca, nu trebuie sa mergi imediat la un mecanic.
In orice caz, orice nereguli trebuie respectate, atunci cand persista, si nu pot fi subestimate. Tragerea masinii la dreapta sau la stanga poate afecta uzura anvelopelor si componentelor suspensiei si, mai ales, poate pune pasagerii in pericol.
De ce trage masina spre stanga sau spre dreapta
Observarea unei maSini care trage intr-o parte nu este intotdeauna evidenta. Uneori, mentinem involuntar volanul intr-o pozitie usor schimbata, in timp ce corectam traseul de conducere. Este posibil ca uneori sa renuntam la eliberarea volanului din maini in timpul conducerii, asa ca, observarea unor nereguli minore nu va iesi in practica. Faptul ca masina trage spre o parte, multi soferi afla doar cand forta de tractiune este deja foarte mare si se simte pe volan. In multe cazuri, este insotita si de rezistenta disproportionata la directie atunci cand se vireaza la stanga si/sau la dreapta.
Atunci cand masina incearca sa se deplaseze necontrolat intr-o parte, acesta este un simptom care trebuie eliminat cat mai curand posibil. Nu stii niciodata ce se afla in spatele problemei si este greu de spus in timpul conducerii daca este o problemă minora sau o defectiune majora. Deci, care sunt cele mai frecvente cauze ale tragerii masinii la dreapta sau la stanga.
Anvelope dezumflate
Cel mai frecvent motiv, si în acelasi timp destul de comun, este desumflarea uneia dintre anvelope. Daca masina trage spre dreapta sau stanga, cauza problemei este de obicei presiunea scazuta intr-una dintre anvelopele potrivite. Efectul este mai puternic atunci cand o anvelopa din fata este afectata. O anvelopa dezumflata genereaza o rezistenta mai mare la rulare, asa ca aspectul ca masina se vireaza necontrolat nu ar trebui sa fie o surpriza.
Uzura excesiva anvelope
Fortele de tractiune pot aparea si daca una dintre anvelope este deteriorata, defecta sau uzata neuniform. Aceste defecte pot apare brusc, de exemplu dupa o deteriorare laterala a anvelopei si formarea unei bule, direct sau treptat. Uzura incorecta a anvelopelor poate fi insotita de alte simptome, de exemplu, zgomot puternic de rulare a anvelopelor, sau vibratii transmise volanului.
Frana blocata
Problema care apare, mai ales in timpul sezonului de iarna, este adesea blocarea franei. Un etrier si un piston, contaminate cu sare de drum si nisip, pot face ca o placuta de frana sa exercite constant presiune asupra discului de franare. Acest lucru nu numai ca face ca masina sa traga intr-o parte, dar creste si consumul de combustibil si duce la supraincalzirea periculoasa a franelor.
Daca cumva, tendinta schimbarii sensului de deplasare are loc numai in timpul franarii, merita verificata distributia fortei de franare la o unitate service de inspectie a vehiculelor, sau intr-un atelier auto bune dotat cu role de frana. In cele mai multe cazuri, este suficient curatatul temeinic de rugina si murdarie al etrierului si montat un kit de placute de frana. In unele cazuri, este necesara si inlocuirea pistoanelor de frana.
Deteriorare rulment roata
Un zgomot de suierat puternic auzit in timpul conducerii poate indica, de asemenea, ca motivul pentru care masina poate trage intr-o parte este o defectiune a rulmentului rotii. Frecarea suplimentara genereaza in multe cazuri un suierat atat de puternic, incatdepaseste chiar si radioul din masina. Nu este dificil de deteriorat rulmentul unei roti sau al intregul butuc, fiindca o singura coliziune puternica a rotii cu o bordura este suficienta. Un simptom care indica defectiunea rulmentului este, de asemenea, disparitia temporara a suieratului in viraje, atunci cand roata este supusa la sarcini variabile.
Daca se reuseste identificarea aceastei defectiuni, nu ar trebui intarziata reparatia. Un rulment de roata deteriorat nu numai ca reduce confortul de conducere, dar poate fi si periculos. Pierderea din bile ar putea duce la blocarea rotii in timpul conducerii, iar daca se intampla pe autostrada, consecintele unui accident pot fi tragice.
Geometrie incorecta a suspensiei
Alinierea incorecta a rotilor este o cauza comuna a masinii care trage intr-o parte. Deteriorarea geometriei suspensiei are loc cel mai adesea dupa trecerea puternic peste o bordura inalta, sau cand nu se evita p groapa pronuntata de drum. Ca urmare a neregulilor, masina poate nu numai sa traga in lateral, ci chiar sa se conduca nesigur si sa vibreze in timpul conducerii.
Conducerea pe termen lung cu geometria rotilor reglata incorect, are un efect negativ asupra anvelopelor si a sistemului de directie. Pentru a evita o uzura neuniforma a anvelopelor, merita verificata regulat geometria intr-un atelier specializat, cu echipamentul necesar.
Elemente de suspensie deteriorate
In unele cazuri, tendinta masinii de a trage intr-o este deteriorarea suspensiei sau a sistemului de directie. Bratele transversale indoite, articulatiile, bieletele de directie si alte elemente responsabile pentru ghidarea directiei, vor face imposibila mentinerea rotii in pozitia corecta.
Deci, daca apar simptome ca masina circula imprecis si „valseaza” pe sosea, cu siguranta necesita o corectare a caii de rulare, printr-o deplasare spre o inspectie amanuntita intr-un atelier specializat. Defectiuni ale componentelor suspensiei, pot duce la pierderea controlului masinii si mai ales spre un accident.
De final
Nu trebuie asteptat pana cand tragerea masinii intr-o parte devine o amenintare serioasa pentru tine si pentru alti participanti la trafic. Mergi cat mai curand la un atelier auto pentru diagnosticare, care va efectua o analiza detaliata a starii tehnice a masinii.
Nu trebuie sa-ti faci griji ca eliminarea problemei va fi costisitoare. Exista o mare probabilitate ca un mecanic profesionist sa gaseasca rapid motivul pentru care masina trage intr-o parte si sa rezolve aproape imediat. Prin urmare, merita sa rezolvi problemele cat mai curand posibil, deoarece este un mare pericol in timpul conducerii si merita sa te protejezi impotriva consecintelor coliziunilor sau accidentelor.