Ce este priza OBD 2 si ce se conecteaza la ea, acea priza a sistemului de diagnosticare de bord al masinii si care are mai multe utilizari decat simpla citire a erorilor salvate de computer prin intermediul acesteia. Termenul OBD este o abreviere pentru On-Board Diagnostics (Diagnosticare la bord) şi face referire la sistemul electronic auto care furnizeaza informatii de auto-diagnosticare si raportare.
Cu ajutorul unei astfel de priza OBD, mecanicii auto, electricieni si tehnicieni auto, fiind cei care acceseaza informatiile subsistemelor, pot sa descopere si sa monitorizaze performantele si totodata sa repare. Trebuie stiut ca cele doua versiuni, OBD si OBD 2 (On-Board Diagnostics Level II), ambele sunt versiuni de interfata de comunicare, OBD este mai veche, iar OBD-II e standardul folosit in prezent. Toate masinile noi, care intra pe piata europeana, trebuie sa detina un sistem de diagnosticare echipat cu o priza conforma cu standardul OBD II.
Unde sa cauti priza OBD
Aceasta priza cu 16 pini, de obicei ascunsa sub tabloul de bord, sau langa tunelul central, este poarta de acces catre electronicele masinii. Sistemul de diagnosticare la bord din fiecare masina trebuie configurat astfel incat, folosind dispozitive de diagnosticare conforme cu protocoalele standard, sa fie posibila citirea parametrilor de baza ai functionarii motorului si informatii despre defectiuni care pot afecta emisiile de evacuare.
Ideea este ca fiecare diagnostician al unui vehicul sa se poata conecta la electronica masinii si sa verifice daca totul functioneaza corect. Gasirea prizei OBD nu ar trebui sa provoace probleme majore, desi la fiecare model de masina aceasta va fi amplasata intr-un loc usor diferit. In ca intampini probleme cu locatia sa, cel mai simplu mod este sa cauti pe internet, sau sa intrebi pe cineva care detine modelul tau de masina.
Scop priza OBD
Scopul principal al prizei OBD este diagnosticarea. Prin conectarea la sistemul OBD, ai posibilitatea de a citi codurile de eroare si de a recunoaste care este problema. Citirea codului in sine, insa, nu este totul, deoarece adevarata arta este interpretarea sa corecta.
O caracteristica interesanta a unei prize OBD la masinile moderne, dotate cu electronice, este capacitatea de a rula o anumita functionalitate a masinii in mod independent si uneori complet gratuit.
Cu toate acestea, echipamentele mai avansate permit mult mai mult, fiindca nu numai ca se pot vizualiza parametrii masinii, dar se pot si modifica diverse setari.
Practic, accesul la priza OBD inseamna preluarea controlului asupra masinii. Exista persoane certate cu legea, care folosesc de cativa ani „deblocatoare” de imobilizare si care stiu foarte bine acest lucru.
Ce este priza OBD 2 si ce se conecteaza la ea
Daca nu ai chef sa mergi de fiecare data la un atelier auto, atunci cand se aprinde un martor in bord, ai diferite variante: fie cumperi un simplu scanner de erori, conectat la OBD, fie investesti intr-o mufa care se plaseaza in priza OBD, echipata cu un modul de comunicare fara fir (wi-fi sau Bluetooth), care poate fi folosita pentru a comunica electronica masinii cu un laptop, tableta sau smartphone.
De asemenea, ai nevoie de aplicatii – programe simple de citire a erorilor, care sunt gratuite, sau de cele cu mai multe capacitati de citire, costa de obicei de la cateva zeci la cateva sute de lei. Alegerea echipamentului este mai putin important. Un laptop sau un smartphone este o alegere individuala in functie de posibilitati si preferințe individuale. Retine ca, uneori, este nevoie de cateva incercari pentru a gasi erori.
Ceea ce conteaza este programul. Exista pe piata aplicatiile gratuite, desi acestea nu sunt cele mai bune si sunt destul de limitate. Una dintre cele mai bune alegeri, pentru cei mai cumpatati, este programul Torque Pro.
De final
Acum, dupa ce ai aflat deja ce este priza OBD 2, sa ne referim la efectul unei astfel de diagnosticari personale. Deci, sa reti ca majoritatea dispozitivelor iti vor permite sa citesti si sa stergi erori legate de senzorii cheie ai unitatii de antrenare, sau compozitia incorecta a gazelor de esapament. Cu toate acestea, va fi dificil sa verifici informațiile stocate in controlerele ABS, airbag-uri, cutie de viteze sau servodirectie.
Pentru aceasta, este posibil sa ai nevoie de echipamente mult mai profesionale si dedicate unor marci masini specifice. Din pacate, dispozitivele universale, cu protocoale si coduri specifice, nu sunt capabile sa le citeasca. De ce aceasta diferenta? Acest lucru se datorează utilizarii mai multor pini. Specificatia prizei necesita utilizarea a doar 9 pini, in timp ce in conector sunt pana la 16. Restul este folosit in mod liber de catre programe producatori.